VENTIS Scheepstimmerwerk  
     
 
Aansprekende projecten
 
     
Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016   2016: Nieuwbouw van 56ft Sparkman & Stephens Yawl

The flag for a great new project was raised at Ventis yard in Enkhuizen, Holland as we received the order to build a 56ft yawl designed in 1954 by Sparkman & Stephens. Originally commissioned by James Farrell and built at Abeking & Rasmussen Impala comes from the line of amazingly pretty, fast and seaworthy yawls for which Olin Stephens was famously known. The original Impala is still going strong and cruises the coasts of Europe, however, a friend of the owner was so enchanted with the yacht that he discussed building a sister ship and so it happened! The plans were ordered from S&S and Ventis was selected as the builder. Her hull will be built in woodcore using quarter sawn Alaska Yellow Cedar, she will however maintain her original floatation, weight and weight distribution. The building has just started with an anticipated building time of approx. 18 months. It is smiles all over at the yard, something that comes naturally with the excitement and opportunity to build a thing of true beauty.

For info and pictures of Impala please visit:

http://sparkmanstephens.blogspot.nl/…/impala-design-1056.html

Links: De originele "Impala"

 

Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016

Start leggen van teak dek

 

Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016

Opbouw en kuip

 
       

Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016

Dek

 

Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016

Interieur

 
       

Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016

 

Hierboven en hiernaast:
Buitenkant bekleed met glasmat weefsel, daarna wordt de hele romp omgedraaid.

  Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016

Na het spuiten van de eerste laklaag: superglad!
 
     
  Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016  
       
Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016

Huid van yellow ceder, in lange dunne gangen
  Nieuwbouw 56ft S&S Yawl, replica "Impala" bij Ventis, 2016
Start van de bouw: hulpspanten
 
     
Froya met nieuwe Brasker mast - VENTIS, 2016   2016: Wedstrijdmast voor 8mR"Froya"

De eigenaar van de Zwitserse 8mR "Froya" wil graag winnen en dat lukte met de nieuwe Brasker Mast die we voor hem maakten. Sitka Spruce, een hele dunne wanddikte, getuigd door Tuned, met prachtige rvs en bronzen beslagen van RVS de Haas....wederom een mast waar we supertrots op zijn.

Klik op onderstaande afbeelding voor vergroting:
 
  Froya met nieuwe Brasker mast - VENTIS, 2016
     

Zoom krijgt grote onderhoudsbeurt bij Ventis, 2015

Ovale lijnvoering is door het hele schip terug te vinden

 

2015: Modern vormgegeven "Zoom"

"Zoom", weer eens een heel andere klus voor ons: een zeer geslaagde refit van een modern 53 ft Elliot ontwerp.

De eigenaren hebben het jacht speciaal uit Turkije overgehaald naar Nederland voor groot onderhoud. Ventis verzorgt deze refit zodat de eigenaren de komende 10 jaar weer zorgeloos kunnen zeilen.

In samenwerking met: Jachtservice Enkhuizen, Tuned Rigs & Ropes, Kobalt, Tanja Hoffer Stoffering, Schooneman Jachtschilders, RVS de Haas, Köster Sails e.a.
Zoom krijgt grote onderhoudsbeurt bij Ventis, 2015
De "Zoom": opvallend strak met glanzend brons-grijze romp en zwarte zeilen

 

Zoom krijgt grote onderhoudsbeurt bij Ventis, 2015

Zoom krijgt grote onderhoudsbeurt bij Ventis, 2015

 

Zoom krijgt grote onderhoudsbeurt bij Ventis, 2015

Ex- en interieur

 
       
     
Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015  

2014/2015: "Nicole Maria" toe aan een tweede leven

Weer een prachtige klassieker in de hal. We mogen deze 17 meter lange Sparkman & Stevens helemaal opnieuw "intimmeren". Deze 45 jaar oude dame is toe aan een tweede leven.

Het begint met leeghalen en herstellen, waarbij o.a. zwakke plekken in de aluminium huid worden vervangen.

Daarna de romp spuiten, isoleren en electronica aanleggen. Ondertussen bedenken en bespreken hoe het interieur en de kuip er uit komen te zien. Het intimmeren en afwerken volgt. Dit is de fase waarin het schip haar ware gestalte krijgt. En dat wordt erg mooi! Voorjaar 2015 kon het schip te water en na een paar proeftochten is ze vertrokken naar de Middellandse Zee.

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015

Eerst alles eraf en eruit

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015

Sommige plekken in de romp dienen vervangen te worden

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015  

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015

Links: de romp in de spuitcabine
Boven: werken aan dekopbouw en kuip onderdelen

 

 
Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015  

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015

Interieur met Enkhuizer iepenhout

 
Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015  

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015

 

 
Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015  

Nicole Maria komt bij Ventis voor een complete refit, 2014-2015

Links: kuip en dekopbouw
Boven: een halfmodel van het schip zelf in de kombuis

 
     
Scherenkruiser "Ursula" - brons beslagwerk op nieuwe giek   winter/voorjaar 2014: Een nieuwe mast van 16 meter voor de Finse "Ursula"

Voor een grote Scherenkruiser in Finland hebben we een prachtige mast en giek gemaakt. Materialen: Sitka spruce en bronzen beslagen. Met een dieplader werden de rondhouten naar Finland gebracht, alwaar de mast geplaatst en getuigd is door Tuned Rigs & Ropes (Enkhuizen).
 

Scherenkruiser "Ursula" - 16 meter lang nieuwe mast

16 meter lang

Scherenkruiser "Ursula" - nieuwe mast en giek    
Scherenkruiser "Ursula" - blokken bij nieuwe mast  

Scherenkruiser "Ursula" - nieuwe mast op transport naar Finland

Op transport naar Finland

 
Scherenkruiser "Ursula" - ligt te pronken met nieuwe mast    
Scherenkruiser "Ursula" - brons beslagwerk bij de zalingen aan nieuwe mast   Scherenkruiser "Ursula" - bronzen beslagen  
Scherenkruiser "Ursula" - nieuwe mast en giek in de maak  
     

8mR "Saskia" zeilt en wint bij Cowes

"Sakia" in actie tijdens de Panarai Classic Yacht Challenge
2013 in Cowes, Groot Brittanië.
Foto: Panarai, meer zie www.paneraiclassicyachtschallenge.com

 

voorjaar 2013: De Engelse "Saskia", een 8mR, is voor restauratie en een nieuwe mast bij Ventis


Steeds meer 8mR-ers weten de weg naar Ventis te vinden, voor zowel een nieuwe mast, maar ook voor restauratie en verbetering.

"Saskia" dateert uit 1930 en was toe aan vervanging van spanten, wrangen en mastspoor. In concurrentie met een aantal Engelse werven kreeg Ventis deze opdracht en het schip kwam vanuit Southhampton naar Enkhuizen.

In navolging van de masten voor "Svanevit" en "Bera"is ook voor "Saskia" een prachtige nieuwe mast van Sitka Spruce gemaakt.

Tijdens de British Classic Week won "Saskia" zeven prijzen, waaronder overall-winner en "Concours d'élégance" voor het mooiste jacht.

Ventis: 8mR "Saskia" wint zeven prijzen bij de British Classic Yacht Week in Cowes, 2013

 

8mR "Saskia" - William Five-draakje aan de onderkant van de zaling

Subtiel detail: een William-Five draakje aan de onderzijde van de zaling.

 

De projectleider kwam regelmatig langs en maakte een videoverslag van de voortgang.

 
 
 
 
 
 

 

 

8mR "Saskia" - William Five-draakje aan de onderkant van de zaling

Een aantal spanten zijn vervangen.

   
     
     
       
 

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: klaar

De nieuwe keuken in de verbouwde roef van de "Passie en Strijd"

 

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: voor de verbouwing

De situatie vooraf

 

winter 2013: Nieuwe keuken in roef van de "Passie en Strijd"


De eigenaren van de "Passie en Strijd" wilden een nieuwe keuken in de roef. Omin een schip elke cm te benutten is maatwerk dan geboden. De oude keuken werd eruitgehaald en de hele roef werd opgeknapt: vloer, wanden, plafond, een lederen hoekbank met ingebouwde laden, een verschuifbaar tafelblad in de vorm van een tjotterzwaard, keukenblok met dubbele laden en iepenhouten frontjes, aanrechtblad van jatoba, alle elektra incl weggewerkte speakers en natuurlijk de nodige keukenapparatuur.

 

 

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: tussenfase

De oude keuken is eruit

 

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: aanrechtblad van Jatoba

Aanrechtblad van Jatoba met opstaande rand, hier in de lijmklemmen

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: passen en meten in de roef

Passen en meten in de roef

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: aanrecht met blad

 

Bij de nieuwe hoekbank komt een tafel in de vorm van een zwaard

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: uitproberen vorm van tafel

Met karton worden diverse vormen en maten uitgeprobeerd, voordat uiteindelijk de definitieve vorm van het tafelblad in Jatoba wordt gemaakt

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: Jatoba tafelblad in de lijmklemmen
 

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: iepenhout voor frontjes

Voor de frontjes van de keukenkastjes is voor Enkhuizer Iepen gekozen, die met een grijze krijtverf van Abbondanza zijn behandeld. Doordat het zeer transparant is opgebracht, blijft de houtnerf nog mooi zichtbaar
Zie www.verftechnieken.nl

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: spatwand door de eigenaresse zelf ontworpen

De spatwand achter het Boretti fornuis is van 2 mm dik aluminium en komt van www.pimpyourkitchen.nl
Het ontwerp is van de eigenaresse zelf die een detail van een oude zeekaart vergroot heeft

Passie en Strijd keuken roef intimmering door Ventis: na het in-oliën van de vloer, even niet betreden

Pas na al het werk gedaan is, krijgt de vloer zijn behandeling en mag na het in-oliën eventjes niet betreden worden

 
   
   
     
De "Strijd" krijgt patrijspoorten, afgewerkt met Enkhuizer Iepenhout, een specialiteit van Ventis

De afwerking van luiken en patrijspoorten is met Enkhuizer Iepenhout, een specialiteit van Ventis!
  De "Strijd" bij Ventis voor renovatie

2011-2012: "Strijd"


De "Strijd", charterklipper van Klaasjan Ruijter wordt door Ventis gerenoveerd. Alle hutten worden opnieuw ingetimmerd en daarna voldoet het schip aan de (brand)veiligheidseisen.
Klaasjan werkt hard mee door al het schilderwerk zelf te doen.

 


De "Strijd" krijgt patrijspoorten, afgewerkt met Enkhuizer Iepenhout, een specialiteit van Ventis

  Er wordt veel met ons eigen Enkhuizer Iepenhout gewerkt. Zowel de vloeren, als de deurkozijnen, luiken en patrijspoorten worden ermee afgewerkt.

Ventis koopt Iepen in Enkhuizen op, die vanwege de iepenziekte gekapt moeten worden. Deze stammen worden verzaagd en enkele maanden gewaterd, waarna ze opgestapeld aan de lucht drogen. Het is prima hout voor o.a. scheepsinterieurs en trappen, met een mooie warm bruin-gele kleur.


Klik hier voor meer informatie over Enkhuizer Iepenhout.
 
       
alt="De "Strijd" bij Ventis voor renovatie"  

De "Strijd" bij Ventis voor renovatie

 
     
Zeearend onder zeil, voor de refit

De "Zeearend" in aktie, voor de refit.
 

2011-2012: "Zeearend"

De "Zeearend", een stalen Collin Archer krijgt een grote refit, gericht op meer comfort en veiligheid voor lange reizen met een jong gezin.

"Zeearend" past maar net door de deur van de werkhal, Ventis 2011

De "Zeearend" wordt de hal binnen gereden: het past precies.

 
       
Esthec op de "Zeearend"

Op het dek wordt Esthec gelegd, een composiet voor de jachtbouw, als alternatief voor teak.
  Esthec op de "Zeearend"  
       
"Zeearend" voor refit bij Ventis, RVS zwemtrap aan beide zijden

Achterop zijn aan beide zijden RVS zwemtrappen gemaakt.
  "Zeearend" wordt klaargemaakt om getsraald te worden

Tijdens de werkzaamheden verandert het schip al snel in een bouwplaats.
 
     

Vigor wordt gerestaureerd, 2010-2011

Nieuw lijfhout.

Vigor,opnieuw geschilderd

"Vigør" in de werkhal, de romp krijgt een andere kleur" lichtblauw

 

2010-2011: "Vigør"

"Vigør", een houten schip van het type Collin Archer wordt gerestaureerd: nieuw lijfhout, voetrail, boeisel en potdek. Tzt zal het klassieken bronzen beslag zoveel mogelijk terugkeren.


Vigor, rot potdek dient vervangen te worden

Rot hout dient vervangen te worden.

Met een handfrees wordt het rotte hout verwijderd.

 
       

Vigor, nieuw lijfhout

Nieuw lijfhout voor de "Vigør".

  Vigor, restauratie werkzaamheden
 
   
Ventis: Carrina zeilt bij de Flevo Classic Race-aug2010

"Carrina" in volle glorie bij de Flevo Classic race, augustus 2010
 

Ventis: Carrina wordt gebreeuwd, zomer 2010

 

2010: "Carrina" - the grand old lady...

Deze gaffel getuigde schoener was toe aan een groot onderhoudsbeurt. Dit prachtige schip kreeg bij Ventis nieuwe oplengers, de romp werd helemaal kaal gehaald en opnieuw geschilderd. De eigenaar werkte met z'n familie hard mee. Het doel, zeilen met de Flevo-classic race, werd gehaald.
Zie ook: www.carrinaclassics.com

 
     
Ventis: Carrina is aan een opknapbeurt toe, 2009

"Carrina" najaar 2009
 

Ventis: Dec2010 Spiegel der Zeilvaart plaatst een leuk artikel over de "Carrina"

In de Spiegel der Zeilvaart, december 2010 staat een leuk artikel over dit mooie schip. Klik op de afbeelding voor een Pdf van het artikel.

 
     
Nieuwe oplengers voor de "Carrina"   Ventis: Carrina kkrijgt nieuwe oplengers, 2010  
   
Nova poster

Klik op afbeelding voor vergroting
 

2009-2010: "Germania Nova"

Voor de replica van een schoener worden door Ventis onder het label Brasker Masten alle rondhouten gemaakt. De grootste mast meet een lengte van 32,5 m.

 
     
Ventis Scheepstimmerwerk: hoofdmast voor "Germania Nova" onder label Brasker Masten-okt 2010   Ventis Scheepstimmerwerk: onder het label Brasker Masten zijn alle rondhoiten voor de schoener "Germania Nova" geproduceerd  
     
Atlantic poster

Klik op afbeelding voor vergroting
  Ventis Scheepstimmerwerk: gieken en gaffels voor de "Atlantic"  

2009: "Atlantic"


Voor de replica van de driemast schoener "Atlantic", die gebouwd wordt door Ed Kastelein, maakt Ventis de gieken en gaffels.
Zie ook www.schooner-atlantic.com
     
VENTIS renovatie   2008: "De Liefde"

"De Liefde", één van de eerste ontwerpen van Olivier F. van Meer Design. Het eigen schip van de ontwerper ondergaat een refit.
 
       
VENTIS produceert alle rondhouten schoener

Klik op afbeelding voor vergroting
  Ventis heeft de rondhouten gemaakt voor de replica van de "Elena"
2008: "Elena"

I.s.m. Brasker Masten de productie van alle rondhouten van de replica van de Schoener "Elena" uit 1914 w.o. een giek van 23 meter.
zie ook www.schoonerelena.com
 
     
VENTIS renovatie   Ventis heeft de volledige renovatie van de "Flevo" verricht

2008: "Flevo"

Volledige renovatie van de "Flevo", een De Vries Lentsch jachtje

 
     
VENTIS nieuw interieur   2007-2008
Nieuw interieur van de "Mees Toxopeus"
 
     
VENTIS renoveert de  

2007-2010
Renovatie van de "Conewago", een historische 8mR klasse

 
     
VENTIS transport van 28 meter lange mast voor de   2007
Productie van beide masten (resp 26 en 28 m lengte) van Noorse Kaap-Hoornvaarder "Loyal" (www.loyal.no)
 
     
VENTIS een nieuw interieur voor de   2007
Volledige renovatie van Friese tjalk en charterschip "Pallieter" (www.chartervloot.nl)
 
     
VENTIS renovatie van  

2006-2007
Volledige renovatie van de "Angödomen 1907", een honderd jaar oud scherp jacht uit de 9mR klasse

 
     
  2006
Dek en interieur "Papegaai" met ons eigen Enkhuizer Iepen.
 
     

2006
"Shukimu": 50 voet Van Meer Design zeiljacht

     
     
2005
"Somoya": Woonschip
"Curlew": Stalen S-spant

     
     

2004
"Little Sarah": 50 voet Puffin

     
     
2003
"Anna Maria": Zeilklipper
"Pieter Bell": VD 84, Volendammer kwak
     
     
2002
"Zeewoelf": Motorkotter
"Grace": Expedition Motorvessel
     
     
2001
"Sir": 41 voet Bruce Roberts zeiljacht
     
     
2000
"Varg": internationale 8-meter klasse wedstrijdjacht
"Lotos": 26 meter logger

     
     
1999
"Sodade": 26 meter topzeil schoener

     
     
1998
"Little Sarah": 50 voet Puffin
     
     
1996
"White Heather": 93 voet Camper & Nicholson kits

     
     
1995
"Claire de Lune": 25 meter motorklipper
"Bree Sant": 32 meter twee-mast klipper

     
     
1994
"La bohème": 27 meter stevenaak